diumenge, 12 d’abril del 2015

GET: ALGUNS DELS MOLTS USOS

GET és un dels verbs més utilitzats de l’anglès. Les seves possibilitats de combinar amb altres paraules per donar diferents significats són infinites.

Com a verb principal significa aconseguir. Altres significats associats serien anar a buscar o inclús comprar:



I got five books from the library
He aconseguit cinc llibres de la biblioteca.
Get some chalk please (go and get). 
Vés a buscar una mica de guix.
You get the food and I get the drinks
Tu compres el menjar i jo compro la beguda.

També com a verb principal amb un complement circumstancial de lloc significa arribar.

We got to the airport on time. Vam arribar puntuals a l’aeroport.

Un altre significat molt comú és en combinació amb el verb HAVE. El significat és haver o tenir. Normalment s’usa en present.

I’ve got a new car. Tinc un cotxe nou.
You’ve got to do it. Ho has de fer.

Una combinació molt coneguda és GET SOMETHING DONE o HAVE SOMETHING DONE, quan encarregues un servei i no ho fas tu mateix. Fixeu-vos que l’ordre d’aquesta frase és molt important:

Subjecte + get (o have) + objecte + participi del verb.
I got (o had) my hair cut yesterday. Em van tallar els cabells ahir.
I’ll get (o have) the house painted next summer. Faré pintar la casa el pròxim estiu.

Observeu que, en català, habitualment diem “M’he tallat els cabells” o bé “He pintat el pis” sense que això vulgui dir que ho he fet jo mateix. En anglès, cal aclarir si és una tasca encarregada a algú altre usant la construcció anterior.

GET també pot substituir el verb BE a les oracions passives.

He got (o was) killed in the accident. Es va matar a l’accident.
Mary got (was) lost in the wood. Maria es va perdre al bosc.

És molt comuna la combinació amb adjectius. La idea que donem és la d’un procés, (normalment en la forma contínua). Quan el procés està acabat utilitzem BE.

It’s getting dark. S’està fent fosc. It’s dark. És fosc.
I’m getting angry. M’estic enfadant. I’m angry. Estic enfadat.

Altres combinacions es tradueixen per verbs pronominals:

I got married last year. Em vaig casar l’any passat.
She got very tired at the party. Es va cansar molt a la festa.

Molt col·loquial és la forma equivalent al GOING TO acompanyat d’un infinitiu.

You don’t get (aren’t going) to run today. Avui no aniràs a córrer.

Ja hem anunciat en el títol que GET té molt usos i en aquest estudi ens hem centrat en els més freqüents. No hem inclòs la infinitat de combinacions del verb GET amb diferents preposicions per indicar moviment o altres significats perquè és una llista molt llarga que mereix un capítol propi.


I ja ho sabeu... si necessiteu esbrinar altres significats sempre podeu recórrer als diccionaris.


2 comentaris:

  1. Molt interessant l'article. Això més que un verb es la "panacea universal"
    Records
    Josep
    PD: Sortirà?

    ResponElimina
  2. . S’està fent fosc> millor: ES FA FOSC, Fosqueja

    ResponElimina